CREATING BONDS, PLOTTING NETWORKS: CUBAN EXPERIENCES

Authors

Abstract

The building of ties from a variety of contact spaces, such as magazines or institutions, intimate correspondence or critical exercise is a very frequent strategy of Cuban women writers. This article exemplifies that building of collaborative networks from the action developed by some women authors from XIXth century, like Gertrudis Gómez de Avellaneda o Domitila García de Coronado, and by their XXth century inheritors.

Keywords:

Feminism, Literature, Networks, Genealogy, Cuba

References

Aguirre, mirta. Influencia de la mujer en Iberoamérica: ensayo. La Habana: Imprenta P. Fernández, 1947.

Álbum Cubano de lo Bueno y lo Bello: Revista Quincenal de Moral, Literatura, Artes y Modas. La Habana: Imprenta del Gobierno y Capitanía General, 1860.

Campuzano, Luisa. Las muchachas de La Habana no tienen temor de Dios… Escritoras cubanas (s. XVIII-XXI). La Habana: Ediciones Unión, 2004.

______. “Nación y representación en las poetas cubanas del XIX”. Casa de las Américas 239 (2018): 20-36.

Castillo de González, Aurelia. “Esperemos”. El Fígaro [La Habana], 24 feb. 1895: 66-67.

Ezama, Ángeles. “Relaciones personales y literarias”. Autobiografía y otras páginas. Gertrudis Gómez de Avellaneda. Ed., estudio y notas de Ángeles Ezama. Madrid: Real Academia Española, 2015. 395-403.

Figarola-Caneda, Domingo. Gertrudis Gómez de Avellaneda, biografía, bibliografía e iconografía, incluyendo muchas cartas, inéditas o publicadas, escritas por la gran poetisa o dirigidas a ella, y sus memorias. Notas ordenadas y publicadas por Doña Emilia Boxhorn, viuda de Figarola-Caneda. Madrid: Sociedad General Española de Librería, 1929.

García, Domitila. Álbum poético-fotográfico de las escritoras cubanas, por la Señorita Doña Domitila García, dedicado a la Sra. Doña G. G. de A. Habana: Imprenta Militar de la Viuda e Hs. de Soler, 1868.

García, Edmundo. “Dulce María Loynaz: gente de palabra”. La Gaceta de Cuba, nov.-dic. 1992: 20.

Gómez de Avellaneda, Gertrudis. “Apuntes biográficos de la señora condesa de Merlín”. La Avellaneda bajo sospecha. De Susana Montero. La Habana: Letras Cubanas, 2005. 141-52.

______. “Lo bueno y lo bello”, Álbum Cubano de lo Bueno y de lo Bello, Revista Quincenal de Moral, Literatura, Bellas Artes y Moda. La Habana, Imprenta del Gobierno y Capitanía General por S. M., tomo I, pp. 3-4.

Grandón Valenzuela, Déborah. “Contra las bases económicas y morales de la explotación: análisis del ensayo Feminismo (1939) de Camila Henríquez Ureña”. Atenea 525 (2022): 31-44.

Henríquez Ureña, Camila. La mujer. Obras y apuntes. Comp. y prólogo de Sergio Guerra Vilaboy y Zaida Capote Cruz. Tomo II. Santo Domingo: BanReservas, 2004.

“Homenaje a O. R. A.”. Revista de Avance [La Habana] dic. 1929, sec. Almanaque: 375-76.

Ibarbourou, Juana de. Carta a Mariblanca Sabas Alomá. 7 dic. 1951. Fondo Mariblanca Sabas Alomá. Instituto de Literatura y Lingüística José Antonio Portuondo Valdor, La Habana.

______. “Poesías inéditas”. Social [La Habana] marzo 1923: 20.

Instituto de Literatura y Lingüística de la Academia de Ciencias de Cuba. Diccionario de la literatura cubana. Tomo I. La Habana: Editorial Letras Cubanas, 1980.

Mederos de González, Elena. “El Lyceum y su mundo interior”. Labores domésticas. Versiones para una historia de la visualidad en Cuba: género, raza y grupos sociales. Comps. Dannys Montes de Oca Moreda y Dayamick Cisneros Rodríguez. La Habana: Ediciones Unión, 2003. S. p.

Mistral, Gabriela. “Carta a Lydia Cabrera”. Noticias de Arte [Nueva York] mayo 1982: 11.

______. Niña errante. Barcelona: Lumen, 2009.

Molloy, Sylvia. “Secreto a voces: traslados lésbicos en Teresa de la Parra”. Poses de fin de siglo: desbordes de género en la modernidad. Buenos Aires: Eterna Cadencia, 2012. 262-87.

Montero, Susana. “El discurso crítico de la Avellaneda: un fantasma ilustre de la historiografía literaria cubana”. La Avellaneda bajo sospecha. La Habana: Letras Cubanas, 2005. 117-37.

Pratt, Mary Louise. “‘No me interrumpas’: las mujeres y el ensayo latinoamericano”. Trad. Gabriela Cano. Debate Feminista 21 (2000): 70-88. <https://debatefeminista.cieg.unam.mx/df_ojs/index.php/debate_feminista/article/view/260/197>.

Rodríguez Acosta, Ofelia. “La importancia de un teléfono”. Social [La Habana], abr. 1927: 33, 69, 72-73. Cap. IV de Once soluciones a un triángulo amoroso.

______. La tragedia social de la mujer. La Habana: Génesis, 1932. Biblioteca Generación Nueva. roig de leuchsenring, emilio. Presentación. “El novelista Vicente A. Salaverry”. De Juana de Ibarbourou. Social [La Habana] en. 1923: 24.

Sabas Alomá, Mriblanca. Feminismo: cuestiones sociales y crítica literaria. Santiago de Cuba: Editorial Oriente, 2003.

______. “La tragedia biológica de la mujer”. Carteles [La Habana] 2 feb. 1930: 16, 67.

Simón, Pedro, comp. y pról. Dulce María Loynaz. La Habana: Casa de las Américas / Letras Cubanas, 1991.

Vallejo, Catharina. “La ‘asociación’ de las escritoras cubanas en la segunda mitad del siglo XIX y la creación de un nuevo grupo social: Domitila García y su Álbum poético y fotográfico de las escritoras y poetisas cubanas”. Asociacionismo y redes de mujeres latinoamericanas y caribeñas. Cuadernos Casa 51. Comp. Luisa Campuzano. La Habana: Casa de las Américas, 2014. 95-102.