THE PRISON OF VIOLENCE: DIEGO TRELLES PAZ´S BIOY AND THE NEW LATIN AMERICAN DETECTIVE STORY

Authors

  • Alejandro Susti Universidad de Lima

Abstract

This article examines the novel Bioy (2012) by Diego Trelles Paz (Lima, 1977), considering its links with the traditional detective story and the American hardboiled novel. It explores the effects of violence in bodies and subjectivities of masculine and female characters employing the three dimensions of violence proposed by Johan Galtung. In addition, the article identifies a break with some of the hardboiled novel´s elements, particularly those related with the system of characters, as well as the use of multiple voices and narrative perspectives, all this considering the ability of a genre whose history has been typified by a principle of obsolescence (a concept proposed by Jacques Dubois) suitable for a narrative that portrays a society in crisis and exposed to violence.

Keywords:

Diego Trelles Paz, Latin American detective story, Literature and violence, Masculinities, Noir fiction

References

Almenara, Erika. “Descomposición de la masculinidad peruana en Bioy de Diego Trelles Paz”. Revista Iberoamericana 262/LXXXIV (enero-marzo 2018): 153-166.

Bobes Naves, María del Carmen. “Retórica del personaje novelesco”. Castilla: Estudios de Literatura 11 (1986): 37-56.

Boileau, Pierre y Thomas Narcejac. Le roman policier. Vendôme: Presses Universitaires de France, 1975.

Casares, Adolfo Bioy. Memorias. Barcelona: Tusquets, 1994.

Chandler, Raymond. El largo adiós. Trad. J. L. López Muñoz. Madrid: Alianza, 2012.

Dubois, Jacques. Le roman policier ou la modernité. París: Armand Colin, 2006.

Estrada, Oswaldo. “Narrar el horror: nuevos senderos de violencia simbólica en la literatura peruana”. Senderos de violencia. Latinoamérica y sus narrativas armadas. Ed. O. Estrada. Valencia: Albatros, 2015. 231-252.

Galtung, Johan. “Violence, Peace, and Peace Research”. Journal of Peace Research 6/3 (1969): 167-191. http://www.jstor.org/stable/422690.

_. “La violencia: cultural, estructural y directa”. Cuadernos de Estrategia 183 (2016): 147-168.

GoclawsKa, aleKsandra. “¿Representación como una forma de violencia? Psicoanálisis y desigualdad en la novela Bioy de Diego Trelles Paz”. Violencia y discurso en el mundo hispánico. Género, cotidianidad y poder. Prólogo y edición M. Carrera Garrido y M. Pietrak. Sevilla: Universidad Maria Curie-Skłodowska de Lublin, 2015. 47-62.

Giardinelli, Mempo. El género negro. Orígenes y evolución de la literatura policial y su influencia en Latinoamérica. Buenos Aires: Capital Intelectual, 2013.

González Vigil, Ricardo. “Asesinar el policial clásico”. El Comercio (1 de octubre, 2012): 3.

Hamon, Philippe. “Pour un statut sémiologique du personnage”. Littérature 6 (mayo de 1972): 86-110.

LinK, Daniel. Prólogo “El juego silencioso de los cautos”. El juego de los cautos. Literatura policial: de Edgar A. Poe a P. D. James. Comp. Daniel Link, 2003. https://www.researchgate.net/publication/285393229_Daniel_Link_ed_El_juego_de_los_cautos/link/565db96708aefe619b269d1f/download.

Manrique, Nelson. El tiempo del miedo. La violencia política en el Perú 1980-1996. Lima: Fondo Editorial del Congreso del Perú, 2002.

Mármol Ávila, Pedro. “Violencia y multiplicidad narrativa en Bioy, de Diego Trelles Paz”. Catedral Tomada. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana 7/13 (2019): 110-145.

Morales-Muñoz, Brenda. “Bioy: violencia contra los cuerpos femeninos durante la lucha antisubversiva peruana”. La Colmena 99 (julio-septiembre 2018): 7-18.

Todorov, Tzvetan. “Tipología del relato policial”. El juego de los cautos. Literatura policial: de Edgar A. Poe a P. D. James. Comp. D. Link. Buenos Aires: La Marca, 2003.

_. Goya. A la sombra de las Luces. Trad. de N. Sobregués. Barcelona: Galaxia Gutenberg, 2011.

Trelles Paz, diego. Bioy. Barcelona: Destino, 2012.

_. Detectives perdidos en la ciudad oscura. Novela policial alternativa en Latinoamérica. De Borges a Bolaño. Lima: Ediciones Copé, 2019.

Zizek, Slavoj. Sobre la violencia. Seis reflexiones marginales. Trad. A. J. Antón Fernández. Buenos Aires: Paidós, 2009.